Особливу увагу психологічна служба приділяє соціально-психологічній адаптації першокурсників. Тому на початку кожного навчального року проводиться серія зустрічей з студентами нового набору та їх кураторами. На засіданні студентської ради та на виховних годинах проводиться обговорення адаптаційних механізмів, динамічних процесів розвитку малої (академічної) групи, вікові психофізіологічні особливості першокурсників та психічні стани, які супроводжують адаптаційні процеси людини. Обговорюється та планується сумісна робота психолога з куратором щодо надання допомоги студентам під час адаптації до навчання у коледжі. Завдяки результатам соціально-психологічних досліджень виявляються студенти, що потребують особливої уваги, з якими проводяться індивідуальні заняття, які будуються на виявленні первинних проблем, поглибленій діагностиці, обговоренні результатів тестування, наданні рекомендацій, порад, виробленні подальшої системи дій з виниклої ситуації. Кожен крок психологічної служби спрямований на згуртованість групи, налагодженність міжособистісних стосунків, на соціальзацію поведінки в конфліктних ситуаціях, на позитивне лідерство, а також на розвиток особистісних якостей та ін.).
Для визначення актуальних проблем та шляхів надання допомоги студентам нового набору і кураторам, психологічною службою кожного року проведиться психодіагностичне дослідження соціально-психологічної адаптованості студентів та опитування щодо труднощів, з якими вони стикаються протягом адаптаційного періоду. Дослідження проводиться за анкетою «Соціально-психологічна адаптація до нових навчальних умов студентів груп нового набору».
Завдяки отриманим результатам соціально-психологічного діагностуваня виявляються труднощі, з якими щорічно зустрічаються студенти нового набору, а саме:
*навчально-організаційні труднощі: відсутність у студентів навичок самостійної роботи; відсутність у студентів мотивації до навчання; пропуски занять.
*комунікативних труднощів: непорозуміння з однолітками; взаємодії з викладачами; відсутність навиків порозуміння з батьками. Завдяки інтернету та постійному перебуванню в онлайн, студенти все більше втрачають навики спілкування. Спостерігається доволі швидка тенденція від «живого» спілкування до «німої переписки».
* особистісної емоційної сфери студента, як учасника учбового процесу: проблеми адаптації пов’язані з особистісними якостями студента (важкий характер, егоцентричність, конфліктність, сором’язливість, некомунікабельність та ін.)
В зв’язку з отриманими даними практичний психолог проводить на виховних годинах тематичні бесіди, а саме:
– «Адаптація та дезадаптація, її прояви та методи подолання»;
– «Психологічний клімат у групі (атмосфера у групі)»;
– «Толерантність і я»;
– «Я і колектив у якому навчаюсь»;
– «Спілкуємось без конфліктів .Конструктивне виршення конфліктів»;
– «Мотивація до успіху» тощо.
Отже, результати досліджень засвідчують, що ефективність процесу соціальної адаптації залежить від організації учбового процесу, психологічного комфорту особистості, ціннісних орієнтацій, рівня мотивації, взаємодії із студентами і викладацьким складом, самоорганізації і самоконтролю, комунікативних і організаторських здібностей, особистісних особливостей студента. Тому психологічна служба медичного коледжу бачить свою місію у наданні психологічної допомоги студентам нового набору під час адаптації до навчання та кураторам перших курсів у формі індивідуальних консультацій та групових занять (тренінгах) на виховних годинах.
У Фаховому медико-фармацевтичному коледжі ПДМУ практичним психологом Тетяною Климач проведено серію тренінгів "Стоп булінг", "Я старший - я сильніший", "Упевненість у собі як показник успішності у майбутньому" для здобувачів освіти перших курсів на основі БЗСО. У ході занять за допомогою інноваційних методик студенти мали змогу ознайомитися із поняттям дискримінації, булінгу, насилля та засобами протидії цим негативним суспільним явищам. Подібні заходи покликані формувати позитивний клімат у взаємовідносинах здобувачів освіти та забезпечувати їм безпечне освітнє середовище.
У рамках проведення Всеукраїнської акції "16 днів проти насильства" для здобувачів освіти було проведено інтерактивну лекцію. Студенти мали змогу ознайомитися із поняттям домашнього насильства, булінгу, дискримінації та сексуальних домагань, а також основними шляхами їх попередження та подолання.
До Міжнародного дня людей із обмеженими можливостями у коледжі було проведено інтерактивну лекцію "Дивись на нас як на рівних". Було піднято проблеми їхнього життя у нашому суспільстві, а також висвітлено основні досягнення українських паралімпійців. Студенти активно взяли участь у обговоренні даної проблематики та поділилися інформацією з цієї теми. Загалом лекція викликала позитивний відгук, оскільки багато людей сьогодні мають обмежені можливості, а тому потребують допомоги суспільства.